Pompei, overtocht naar Griekenland, Korfoe - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu Pompei, overtocht naar Griekenland, Korfoe - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Pompei, overtocht naar Griekenland, Korfoe

Door: henri

Blijf op de hoogte en volg Laura en Henri

17 Juni 2010 | Griekenland, Athene

Napels/(Pompei)
Na Rome staat Pompei op het programma. De stad Napels interesseert ons na Rome niet zo bijzonder en slaan we dus over. Focus op Pompei, de Vesuvius en een zwemdag.
Als we om een uur of half elf van onze camping bij Rome vertrekken moeten we nog zo'n 280 km naar Pompei. Dat is in een uur of 5 te doen. Heel warm; zo'n 35 graden. Om een uur of 4 komen we op de beoogde camping Spartacus aan. Kleine camping, vlak naast de snelweg/spoorweg een een drukke lokale weg. Lawaaierig dus. Piepklein plekje, maar wat maakt het uit; we slapen er alleen maar.
Na een slechte nachtrust gaan we de volgende dag naar de opgravingen. Dat is 5 minuten te voet. Dat is dan wel weer praktisch. Prachtig. De hele dag zijn we er zoet. In tegenstelling tot Rome zijn in Pompei de huizen, bewoners enz.pas een jaar of 200 aan de oppervlakte gekomen (vanonder een 6 meter dikke aslaag) . Meestal in goede conditie. Het is dus echt of je door een stad loopt. De mensen werden verrast door de uitbarsting van de Vesuvius en door de hitte en asregens werden ze bedolven. De mensn en beesten werden in die aslaag verteerd en wat overleef was een holte met de vorm van die mens zoals deze doodging. Na de opgravingen kregen de ondezoekers dat door en de gaten werden opgevuld met gips. Aldus kreeg men perfecte afgietsels. (op de foto’s te zien). Dramatisch.
Een hele dag daar rondgedwaald en bijzonder indrukwekkend.
Beklimming van de Vesuvius. Nou ja. De eerste duizend meter gingen met de auto. Daarna grote parkeerplaats en de rest over een lavarotspad naar de rand van de krater. De Vesuvius is nu rustig; dus geen gaslekkages o.i.d. Prachtig uitzicht over de baai van Napels. ’s Avonds een ritje gemaakt om een nachtfoto van de Vesuvius te maken met Napels op de voorgrond. Mooi.
Maandag 14 juni vetrekken we om 12 uur vanaf de camping naar Bari voor de oversteek naar Griekenland. Staan om 5 uur op de kade. Vanaf half 6 mogen we aan boord. Dat wordt nog een gehannes om met auto en caravan achteruitrijdend op de goede plek te komen. De matrozen zijn geduldig en geven goede aanwijzingen. Zo staan we toch vlot op ons plekkie aan stuurboord met een mooi uitzicht. In het scheepsrestaurant gegeten en……… Laura brak een kies op een…….jawel een olijfpit. Dat wordt een bezoekje tandarts.
Om 6.30 uur ’s morgens staan we op de kade van Igoumenitsa.
Moeten dan nog met de boot naar Korfoe. Die vertrekt om half 8. Na nog eens 1,5 uur varen meren we af in Korfoestad en een half uurtje later zijn we op de camping bij Dassia. Een plaatje van een camping met volledige beschaduwde plekken. We staan onder grote olijfbomen en de hagen zijn Oleanders. O ja. Aan boord zien we nog net dat Nederland met 2 – 0 vsn Denemarken won. Leuk.
Inmiddels bij de tandarts geweest Laura op de tandartsstoel en ik keek ernaar met pijn in mijn buik. Rustige dokter en na 20 minuten is de kies weer gerestaureerd.
’s Middags naar Noord Korfoe geweest. Mooie plaatsen met heerlijke terrasjes en lieve mensen. Ja de Grieken zijn aardig, want op Korfoe bestaan ze voor bijna 100 % van de toeristen. Vandaag weer een mooie tocht gemaakt naar Paleolastritsa (klooster) en Angelkastro (oude burcht). Daarna op het strand van Agios Georgius gezwommen (heel helder water). Zalig. ’s Avonds de barbeknoei aan gezet en lekker gegeten. Vaak bbq. We eten om 2100 uur of zo. Prima, we passen ons uitstekend aan. Dit is wel ontspannen.

• 17 Juni 2010 - 20:08

Ineke:

Ziet er ontspannen uit !!!

• 18 Juni 2010 - 10:38

Marjol, Peter En Tim:

Zooo en nu maar oppassen met die olijven... want die Griekse olijven zijn ook niet mis..
    Zo te zien en te lezen hebben jullie de "backpack-chill" er al helemaal in..
    Geniet nog even lekker daar!
    Liefs van Marjol, Peter en Timo

• 18 Juni 2010 - 12:22

Wolter En Tryntsje:

Wat herkenbaar want wij waren daar ook... en weer een mooi verhaal.liefs

• 18 Juni 2010 - 22:42

Ria En Piet Clowting:

Heerlijk jongens als ik dit zo zie en hoor,was ik maar in de achterbak mee gegaan!!Leuk hoor Henri,je reisverslagen!! denk om de pitten Laura,dat kan je beter op een andere manier doen.lekker genieten,liefs Piet en Ria.

• 19 Juni 2010 - 13:22

Chiara:

hoi oma
    de footoo met die doode
    mensen is wel heeeeel
    eng en font jij het niet eng nou ik wel en groetjes van chiara doei