Roemenie (vervolg) - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu Roemenie (vervolg) - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Roemenie (vervolg)

Door: henri

Blijf op de hoogte en volg Laura en Henri

04 Augustus 2010 | Roemenië, Sovata

Roemenie
Lieve allemaal,
Hier weer een update vanuit Roemenie. Na 10 dagen Carta, zijn we inmiddels verkast naar Sovota, een kilometer of 180 naar het noorden. Morgen gaan we verder naar Cluj-Napoja voor de laatste dagen van dit (mooie) land.
In Carta stonden we op camping "de Oude Wilg". Nederlands-Roemeense eigenaar. Alles schoon en ruime plaatsen. Midden in de zigeunerwijk. Een zigeunervrouw kreeg het voor elkaar een pak shag van me af te troggelen. In het dorp hebben veel mensen een koe, een geit of een paard. 's Avonds staan die op stal achter het huis. Overdag worden ze naar de wei gebracht en staat dus al het vee van het dorp op een gezamenlijk weiland. 's Avonds andersom: een paar dorpsbewoners haalt het vee weer op. Paarden, buffels en koeien steken de rivier over (tot schofthoogte diep) en gaan weer naar huis. De beesten kennen allemaal de weg en stuk voor stuk vinden ze hun eigen stal. Het is een belevenis om zo vlak achter de camping die beesten allemaal de rivier te zien oversteken.
Camping Carta aan een stuk onverharde weg van het dorp. Alleen de doorgaande weg is asfalt; de rest niet. Zo ook op de rest van het platte land van Roemenie.
Iets ten zuiden van onze camping ligt het Fagaras gebergte (de zuidelijke Karpaten). Een schitterende panoramaweg (vlakbij de camping) gaat tot ruim 2000 meter hoogte. Vergelijkbaar met de Tolstigsveien in Noorwegen, maar dan toch iets mooier. Daarna via een tunnel van een kilometer onder de bergkam door en vervolgens weer in vele haarspelden naar beneden. Hier schieten woorden te kort. De pas op 2000 meter is ook een prachtig startpunt voor bergwandelingen. Hebben we dus gedaan. In relatief korte tijd (een paar uur) loop je op de bergkam van 2500 meter hoogte (met soms toch wel enge stukjes). Uiteraard veel stalletjes op het hoogste punt van de bergweg. Heel gezellig allemaal. Prachtige vergezichten, mooie watervallen, sneeuw en een aangename temperatuur (16 graden terwijl het dal zucht onder dik 32 graden)
We zitten ook in voormalig Saksisch gebied (Duitstalig). Al sedert de middeleeuwen woonden de Saksen hier en bouwden prachtige Anton Pieck achtige huizen, kerken en kastelen. Mooie steden zijn Sibiu en Sighisoara. Na de oorlog werden de Duitstalige bewoners verdacht van heulen met de Nazi's en werden naar strafkampen gedeporteerd, geexecuteerd, of (uiteindelijk) in de gelegenheid "gesteld" om naar Duitsland "terug" te gaan. De lege woningen werden veelal beschikbaar gesteld aan zigeuners of andere Roemeense minderheden. Een zwarte bladzijde uit de Roemeense geschiedenis.
Bloed laten prikken in Sibiu en binnen 24 uur had ik van mijn internist vanaf zijn vakantieadres in Zuid Frankrijk een bijgesteld medicatie voorstel. Grappig. Laura weer voor controle van haar urine. (is ook nog niet goed en kreeg een tweede kuur)
Heel veel mooi weer en tot nu toe maar twee regenachtige dagen gehad.
Sovata is een badplaats vanwege de zoutwinning. Jawel. Zoutwaterbaden dus. Niet zoals bij ons in de Noordzee, maar zo'n beetje als in de Dode Zee. Waanzinnige gewaarwording als je zo hoog op het water drijft en zwemmen bijn niet mogelijk is omdat je benen nauwelijks onder water komen. Iets verderop is de zoutmijn van Praid, waar een kompleet kuuroord en pretpark 120 meter onder de grond is gemaakt. Daaronder gaat de zoutproductie gewoon door. Apart.
In Korund wordt aardewerk gemaakt. De hele weg door het dorp is een grote verzameling van stalletjes met allerlei soorten lokaal aardewerk. Mooi. Ook wij slagen erin om (winkeltje in winkeltje uit - oef) het een en ander aan te schaffen.
Zo is Roemenie voor ons een bijzondere (aangename) ervaring geworden, evenals Bulgarije.
Morgen dus de laatste etappe als we naar Cluj gaan. Daar zullen we een dag of vier gaan staan. De camping in Sovota is overigens ook bijzonder mooi (Hongaarse eigenaar die in zijn achtertuin een camping heeft aangelegd)
Na Cluj duiken we Hongarije in en komen we dus langzamerhand weer een beetje in de richting van West-Europa. We zijn nu ruim twee maanden weg en de tijd gaat toch wel snel. Het contact met thuis is fijn. Het nieuws volgen we niet.
Tot zover.
We wensen jullie veel leesplezier en een hartelijke en lieve groet van ons uit Sovata. Jullie reacties zijn bijzonder fijn om terug te lezen.

• 04 Augustus 2010 - 20:00

Berna:

hoi reizigers....

weer heerlijk verslag...en zo goed voor mijn kennis van vreemde landen (hoorde hier btw dat Bulgarije aan zwarte zee een oord is voor jonge lui....)...

zout water beleving....vooral goed voor de huid....(btw waren de uitslagen goed van jou Henri en laura jij helemaal weer hersteld van...)

wees blij dat jullie verstoken zijn van nieuws ...jullie missen niks, gebeurt weinig....nou ja ...nog altijd kabinetsformatie...het weer is wisselvallig....typisch nederlandse zomerweer...
    hier in het dorp zoals het is toen jullie vertrokken...das dan het oppervlakkige nieuws he...nieuws van familie blijft het leukst...

nog fijne weken nog en tot volgend versalg....

kussss van mij

• 04 Augustus 2010 - 22:01

Ineke:

Het duurde weer even voor jullie met een nieuw verslag kwamen, maar het was het wachten waard.

Wat zien jullie mooie dingen!
    De foto's zijn schitterend.
    Ja... al twee maanden onderweg. het lijkt een eeuwigheid.
    Nog een week of drie/vier en dan zijn jullie weer terug?

Zoals Berna al schreef, weinig te melden vanaf hier.
    Ik hoorde dat het met jullie katten goed gaat !!!
    Hahahahaaaa... toevallig hoorde ik dat Cora voor ze zorgt.
    Cora is de begeleidster van Anita.

Ik hoop in ieder geval dat jullie vóór de 29ste thuis zijn.
    Als jullie thuis komen zal je snappen waarom!

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii,
    Ineke

• 05 Augustus 2010 - 08:59

Roeland En Suzan:

Hallo lieve wereldreizigers,

Na een voor ons heerlijke vakantie (gewoon in Frankrijk) hebben we met veel plezier jullie verslagen gelezen. Wat een ervaringen allemaal!

Het zal gek zijn om straks weer thuis te zijn, maar zover is het nog lang niet. Blijf lekker genieten!

liefs Suzan en Roeland

• 05 Augustus 2010 - 14:51

Wolter En Tryntsje:

wat weer een fantastisch verslag je kunt wel schrijver worden
    leuk al oude dingen terug naar de oertijd, was niks mis mee liefs Tryntsje

• 05 Augustus 2010 - 18:53

Marianne W:

Hoi Laura en Henri,
    Ieder reisverhaal van jullie is weer meegenieten. Geweldige reis maken jullie , prachtige beschrijvingen van de natuur en cultuur die jullie tegenkomen. Geniet nog maar want de tijd vliegt voorbij. Nog veel plezier en blijf gezond. Liefs marianne

• 08 Augustus 2010 - 18:17

Piet En Ria:

Hallo Lieve Luitjes,het blijven mooie belevenissen,de foto,s weer mooi en van Henri een hele interessante schrijfstijl!!Wat een herinneringen zullen jullie aan deze reis hebben en straks weer een mooi fotoboek.Maak er nog een hele mooie laatste periode van.Liefs en groetjes,P en R.

• 08 Augustus 2010 - 19:08

Erik:

Wat een verhalen.

Volgens mij is het een goed teken dat je rustig de tijd neemt om die te schrijven.

Carpe diem.

• 09 Augustus 2010 - 07:21

Jan Willem:

Hoi globetrotters,
    Zoals altijd, weer een leuk en interessant verslag om te lezen, geeft me ook een b-tje vakantie gevoel,welke we dit jaar overgeslagen hebben omdat huis geschilderd moest worden, dat is nu af, de gang ook even van een nieuw behangetje voorzien, iets met paars, de rode muur staat daar niet bij, dus ook deze moet ook nog "even"gedaan worden,(loopt helemaal door tot aan de tweede etage), volgens de baas passen de zwarte meubeltjes er niet bij, dus daar moet ook nog iets mee gedaan worden, je ziet, mijn vakantie wordt aardig gevuld met klussen rondom en in het huis. De laatste week is vandaag begonnen, ik hoop dat ik alles af kan ronden...... o ja, de garage moet ook nog "even" kaal gemaakt en behandeld
    worden.............
    druk, druk, druk........

groetjes en liefs,

Jan Willem

• 09 Augustus 2010 - 07:21

Harry/Ina:

Hoi Laura/Henri. Fijn dat alles zo goed gaat. Mooi weer en vriendelijke mensen is toch de helft van een fijne vakantie. Ik denk wel dat julie hoofd vol begint te raken van alle indrukken die je al hebt gehad. Even volhouden en nog veel plezier. groetjes Ina

• 09 Augustus 2010 - 08:32

Daan:

Hallo Henri en Laura. Vandaag weer begonnen, pff, en dan tussendoor je reis verslag lezen. Wordt er bijna jaloers van. Je treft het wel zie ik. Geniet er nog maar lekker van. Tot volgende maand!

• 14 Augustus 2010 - 18:02

Liesbeth Franklin:

Hallo Globetrotters
    Toevallig hadden we het even over jullie,(of jullie al terug zouden zijn)toen we door zwanenbalg fietsten,vanmiddag,bij heerlijk weer.Dus ik dacht laat ik weer eens een stukje met jullie "mee reizen"Leuk om te lezen en de foto's te bekijken.Geniet nog maar lekker en tot .....Grotjes van ons beiden