Slowakije en tsjechie - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu Slowakije en tsjechie - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Slowakije en tsjechie

Door: henri

Blijf op de hoogte en volg Laura en Henri

24 Augustus 2010 | Duitsland, Erfurt

Slowakije en Tsjechie,
Lieve leesgenoten; dit was een heftige week. Onze hernieuwde kennismaking met Slowakije en Tsjechie was de moeite meer dan waard. Het vorige verslag eindigde met het noodweer in Slowakije. We hebben begrepen dat nog meer centraal Europese landen hier last van hadden.
De Mala Fatra is een gebergte in Slowakije tot zo'n 1700 meter hoog, doorsneden met diepe ravijnen, maar ook toegankelijk d.m.v. kabelbaan. Heel mooi. Onze eerste tocht was door een aantal ravijnen ongeveer 10 minuten rijden vanaf onze camping. Deze kloven waren voor publiek toegankelijk gemaakt d.m.v. vlonders, trappen, hangkettingen en kabels. Super spectaculair, vooral als het bij de laatste kloof weer begint te knetteren en als toegift ook te hozen. Wandelpaden veranderen dan in modderglijbanen/riviertjes. Dat wordt nog leuker als je beseft dat de hellingen soms 30% zijn. We belandden na een uurtje vallen en opstaan (blutsen, blauwe plekken, schaafwonden) in een klein dorpje met een pensionnetje. Tjonge tjonge wat waren wij vreselijk moe. Hoe terug naar de auto? (stond 10 km verder).De pension- eigenaar bood aan ons te brengen: top. Maar eerst de stress weggegeten en gedronken.
Het blijft een paar dagen minder en de wandelschoenen blijven uit. We bezoeken een mooie burcht-ruine in Strecno en doen de was op de camping. Dat moet ook gebeuren. Bij de eerste dag met weer beter weer proberen we nog een wandeling. De top van de Mala Fatra beklommen (1708m). De terugweg naar de parkeerplaats op 750 meter verloopt via een mooi wandelpad en een geweldige natuur met schitterende vergezichten. Volop bessen en frambozen; het is wonderbaarlijk ......totdat we vanaf het zadel van de bergrug naar onze auto gaan afdalen. Het gaat dus weer regenen. De afdaling van 500 meter (verticaal), waar een uurtje voor staat aangegeven duurde toen opeens 2,5 uur. Afzien dus en wederom glibberdebibber, maar toch ook mooi en indrukwekkend. Tamelijk uitgewoond arriveerden we bij een koliba waar we heerlijk hebben gegeten en zijn bijgekomen. Het leuke van Slowakije (en Tsjechie overigens) is, dat je je helemaal rondom gelukkig kunt eten en drinken voor even 20 eurootjes. Er is hier nog veel meer te wandelen en te zien. We komen hier terug.
Datzelfde geldt voor Tsjechie. Praag werd ons laatste reisdoel van de vakantie. De weersverbetering had zich met volle kracht ingezet en ons verblijf in Praag was waanzinnig. Nu hebben we al heel wat grote steden in Europa bekeken, maar ik durf hier wel te stellen dat we nog geen bruisender stad hebben meegemaakt dan Praag. Een kompleet Anton Pieckcentrum met gebouwen vanaf de 14e eeuw, kronkelstraatjes en stegen, de burchtheuvel, theaters (die in de zomer gewoon voorstellingen hebben - hallo Amsterdam), prachtige winkels, de Karelsbrug, de pleinen, de Moldau, de muziek: in 1 woord: super. We hadden weer tijd te kort en moeten dus terugkomen, al was het alleen maar om ons blind te kopen aan souvenirs. Wat een rijkdom aan gezelligheid en positieve uitstraling. Praag dus, waar we in de Smetanahal een concert bezochten met ondermeer de 4 Jaagetijden van Vivaldi, de 5e dans van Dvorak, Canon in D van Pachelbel ( ja die). Als je een avondje gratis wilt stappen kun je eigenlijk volstaan met de Karelbrug op en neer te lopen: 1 groot straattheater. Eveneens uitgebreid de oude Joodse wijk bezocht met synagoges vanuit de 14e eeuw.
Over muziek gesproken. Het moge geen verrassing zijn dat we hier Dvorak's Down the road vanaf de Moldau hoorden spelen. O, nu ik toch over muziek heb; Adiemus, The lion sleeps tonight en Schindlers' List mochten we al in Hongarije beluisteren. Dit terzijde.
Met weemoed verlaten we vandaag Praag. We rijden richting westen. Blauwe lucht stralende zon warm - wolkjes - veel wolken - regen - fris - wind. Die volgorde werd het ongeveer. We zitten nu vlakbij Erfurt. Geen Wifi op de camping; in Praag ook al niet (toch een minpuntje). Morgen staan we in Rheine; hier is wel internet; dat hebben we al opgezocht. Dus morgen dit laatste stukje verslag en foto's.
Woensdag zijn we thuis. Het zit er dan op. Heel veel gezien en meegemaakt.
Nogmaals bedankt voor jullie vele leuke reacties.
Een lieve groet en knufsels van Laura en Henri

• 24 Augustus 2010 - 18:03

Ineke:

Dus het zit erop !!!
    Jammer hé?
    Er zijn dus nog genoeg plekken waar jullie naar terug willen !!!

Welkom terug !

• 24 Augustus 2010 - 19:30

Berna:

weet niet wat vervelender is.....hoos buien in buitenland of zoals we vandaag hier in Julianadorp hebben gehad....lol..neem aub de zon mee !!!!!

wat vliegt de tijd...wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt...zoveel gezien...onuitwisbare herinneringen...

probeer je reisverslagen op te slaan Henri...dit met de foto`s...leuk voor later...als jullie oud zijn!

nog paar km rijden...en dan "home sweet home"...
    ook weer fijn !!!!

tot snel

liefs berna

• 24 Augustus 2010 - 20:30

Klaus En Monika:

ik heb jullie reisverslag gelezen en was verassend
    dat jullie in Rheine staat.
    Willt U nog eens in Lingen
    komen ? Wij zijn woensdag
    de heele dag thuis.

liefs monika

• 25 Augustus 2010 - 07:03

Marjol, Peter, Timo:

Haaaaa opa en oma...
    Sjonge jonge.... En toen ging de tijd ineens heel rap voorbij..
    En betreden jullie vandaag al de Nederlandse bodem en wel te verstaan jullie eigen huis en heerlijke bed... Dat zal best groot zijn na zo'n lange reis...
    Vandaag werk ik weer even op de SEH... Het is rustig en dus heb je tijd voor privedingetjes..
    Jullie verslag is weer mooi om te lezen... En we kijken er naar uit om jullie weer te zien en te knuffelen...
    Geniet nog even van de laatste kilometers... Nederland ziet er nu prachtig uit... Lekker groen na al die hoosbuien en zo nu en dan een lekker zonnetje....
    Dikkeeeee xx en tot snel... X

• 25 Augustus 2010 - 07:06

Suzan En Roeland:

Wat een spectaculaire wandelingen! Jullie moeten inmiddels wel in topconditie zijn.

Nog een paar dagen en dan zit het erop, geniet nog even en dan weer gewoon verder genieten van het weerzien met iedereen en van het "gewone" leven, dat ook heerlijk is.
    liefs Suzan en Roeland

• 25 Augustus 2010 - 09:06

Daan:

Henri jammer dat je mooie vakantie er weer op zit. We zullen je werkplek afstoffen dan kun je maandag weer fris aan de slag. :-)

• 25 Augustus 2010 - 09:54

Harry En Ina:

Hoi europagangers welkom in nederland. de regen hadden jullie in tjechie mogen laten. af en toe slecht tennis weer hier. fijn dat alles goed gegaan is. en we spreken elkaar spoedig. groetjes harry en ina

• 25 Augustus 2010 - 14:47

Jan Willem:

Jammer dat aan deze waanzinnige reis een einde is gekomen, dat geldt ook voor ons, want wij moeten het nu zonder deze prachtige reisverslagen doen!!!!!
    in iedergeval welkom thuis en tot snel,
    Liefs,
    Hellen en Jan Willem

• 25 Augustus 2010 - 18:24

Franklin Liesbeth:

Volgens mij heb ik gister nog gezocht naar je laatste reisverslag maar kreeg niks te zien dan die van 16 aug.nu kijk ik en zie dat jullie woensdag weer thuis zijn enja vandaag is het woensdag dus WELKOM THUIS!Wat een avontuur nog zo de laatste dagen met het natte weer,en ja jullie moeten nu wel een bereconditie hebben.Zal nog wel even wat gewenning nodig hebben,weer thuis,maar ook fijn om de kinderen en vooral kleinkinderen weer te zien toch?We horen en zien elkaar weer.Groetjes Franklin en Liesbeth