roemenie,hongarije en slowakije - Reisverslag uit Terchová, Slowaakse Republiek van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu roemenie,hongarije en slowakije - Reisverslag uit Terchová, Slowaakse Republiek van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu

roemenie,hongarije en slowakije

Door: henri

Blijf op de hoogte en volg Laura en Henri

16 Augustus 2010 | Slowaakse Republiek, Terchová

Roemenie (slot), Hongarije en een stukje Slowakije
Lieve mensen, wat gaat de tijd toch snel; de vakantie zit er bijna op. Wat is er de afgelopen 10 dagen gebeurd. Bij Cluj stonden we op een prachtige (Nederlandse) camping, nl. "Camping Eldorado" De eigenaar had op internet onze reisverslagen gelezen en herkende onze caravan aan het kleine koepelvoortentje. Leuk toch. Het laatste deel van Roemenie was in het westelijk gebied. Ontzettend mooi, maar de Roemenen denken dat de toeristen alleen maar naar de Zwarte Zee gaan, terwijl het binnenland zoveel prachtige dingen heeft. De toerist moet erg zijn best doen om al dit moois te vinden want er zijn heel weinig aanduidingen. Daarnaast zijn de secundaire wegen van slechte kwaliteit.
Van West Roemenie zijn we naar Hadjuboszermeny in Hongarije vertrokken (wat een naam). Camping op een thermaalbadencomplex.Daar hebben we 3 dagen het luie zweet eraf laten weken. Heerlijk, en dan tussendoor een massage (voor 4 euro). Relaxed, want het weer was nog steeds super (heet dus). Goed merkbaar was het verschil in de kwaliteit van de wegen toen we de grens gepasseerd waren. Het is goed te zien dat Hongarije al veel langer lid is van de EU dan hun Roemeense buren.
Na 3 dagen soppen in een thermaalbad werd Eger met een bezoek verblijd. Op de stadscamping zagen we voor het eerst geen Nederlanders. Eger is een leuk stadje aan de rand van het Bukkgebergte. Het uitgaansgebied (namelijk een groot complex van wijnproeverijen en heel veel eetgelegenheden lag op 3 minuten lopen van de camping (terug een half uur!!) Op 40 km van Eger ligt een thermaalbadencomplex in druipsteengrotten. (in Miskolctapolka) . Dat moesten we natuurlijk bekijken. Aparte gewaarwording.
Gisteren verlieten we Hongarije en verkasten we 300 km verder naar Bela in het Mala Fatra gebergte in Slowakije. Tot onze verbazing belandden we op een camping waar we in het verleden al een keer hadden gestaan (precies 17 jaar geleden zei Laura, die voor dit soort dingen een geheugen heeft als die olifant en de rollo). Toen was de camping zo smerig dat we er na een dag van gevlucht zijn. Met Europees geld is de camping inmiddels opgeknapt en zijn, met name, de sanitaire voorzieningen ok. Behalve het feit dat er voor de moderne douches een plastic gordijntje hangt, dat niet erg past. Weinig privacy als je je kont aan het afdrogen bent.
In de Mala Fatra willen we aantal bergwandelingen gaan doen. Tenminste als het weer het toelaat. Vanmorgen begon het om half 6 namelijk te onweren en dat duurde tot half 12 onafgebroken met van die grote kraakknetterflitsen (vond Laura niet echt leuk) gemengd met bakken regenwater. We staan natuurlijk aan een rivier en het was kantje boord of de camping zou overstromen. Hadden we dat al niet een paar keer eerder meegemaakt in Oostenrijk? Het werd even spannend, maar gelukkig; de regen is opgehouden en heel voorzichtig komt er weer een zonnetje om de hoek kijken.
We hebben deze vakantie trouwens niks te mopperen over het weer want het aantal regendagen is beperkt gebleven tot 3 of 4 en de rest was dus overdadig zonnig en heet. Zal dat even wennen worden in Jdorp over 10 dagen.
We zien het wel. Willen we eigenlijk wel terug? Ja, maar we zien toch ook wel op tegen het grote huis, tuin en stressdingen.

• 16 Augustus 2010 - 19:37

Thamar Astrid Tijn:

Ja, dat hebben we eerder gehad in oostenrijk !
    En ja dat zal zeker wennen worden in het natte J'Dorp !
    Ja, jullie mogen zeker niet mopperen met al die zon.
    Die onweer is toch ook best gezellig zo in de hut ( toch mam ).
    Nou ja het aftellen is begonnen, dat is voor ons toch best leuk !
    Tijn kan opa rook en oma piano inmiddels spellen en lezen dus ook die hoopt jullie snel weer te zien.
    XX van ons 3

• 16 Augustus 2010 - 22:05

Ineke:

Ik probeer af en toe op Google Earth te zoeken te kijken waar jullie zitten, maar het is voor Google toch vaak moeilijk om dat te vinden.
    Dus dat mogen jullie later wel eens laten zien.

• 16 Augustus 2010 - 22:16

Piet En Ria:

Nou,ik kan me voorstellen dat je aan de ene kant weer naar huis wil,maar toch ook weer niet.Ik leef helemaal met jullie mee!!!!Maar wat een geweldige herinneringen,die kan niemand jullie afnemen!!!Bedankt voor jullie geweldige verhalen en dat jullie dat met ons wilde delen.Jullie zullen al met al veel kilometertjes op jullie bergschoenen hebben geklommen.Maar goed dat jullie schoenen niet kunnen protesteren!!Goeie laatste dagen toegewenst,veilige kilometers en een goede thuiskomst,hopelijk onbezorgd,liefs piet en ria

• 17 Augustus 2010 - 10:40

Peter, Marjol & Timo:

Hey ja wat een herinnering... Oostenrijk.. Modderrivier en wegen die naar beneden kwamen..
    Jullie verhaal is weer heerlijk om te lezen.. En wat een luxe.. Gewoon een thermaalbad op de camping.. Top..
    Hier missen jullie weinig hoor.. Het weer is al weken druilerig en vandaag is echt een "pre-herfst-dag".... En ook de scholen zijn hier weer begonnen en dat merk je meteen weer op de weg... Druk en files. En wij kijken er best naar uit om jullie weer te zien! Timo heeft jullie ook van alles te laten zien... die kan steeds meer en dat is heel leuk om naar te kijken.
    Nou ik zal jullie reisverhaal weer uitprinten, in het grotere lettertype, zodat de oma's het ook weer kunnen lezen..
    Geniet nog even lekker daar..
    Liefs en een dikke knuffel van ons 3-tjes..x

• 17 Augustus 2010 - 11:48

Wolter En Tryntsje:

De laaste wegen ... dan weer een echt dak boven jullie hoofd nog fijn genieten en niet piekeren hoe je het thuis aan treft, komt wel goed. liefs Tryntsje

• 18 Augustus 2010 - 09:39

Berna:

leuk...dat zelfs onbekende jullie reisverslagen lezen...wat nu anoniem???...ahhahahaa

blijft heerlijk om de reisverslagen te lezen...mede omdat je zo pakkend schrijft Henri...

Goed dat jullie inspanning combineren met ontspanning...

Geniet nog van de 13 dagen ...laat het eten en de wijn jullie smaken, want eenmaal thuis is het weer uit met de pret...

thuis...toch wel weer fijn om de kids en kleinkids te zien...

en dan komen wij later 1 wijntje drinken om jullie thuiskomst te vieren...lol

lieve groet van mij

• 23 Augustus 2010 - 08:44

Erik:

Wat een prachtige verhalen. Dan te bedenken dat wij niet verder gaan dan een bos op de Veluwe.
    Ik zou zeggen geniet nog van elke minuut die komen gaat.

• 23 Augustus 2010 - 09:01

Elly Bos:

Terwijl ik dit lees, giet het hier van de lucht.Wat dat betreft kunnen jullie beter nog even wegblijven. Maar volgende week roept de plicht weer en wij zien erg uit naar de eerste repetitie, Laura.
    Nog een goede reis terug en geniet er nog van. Groetjes.

• 24 Augustus 2010 - 11:48

Mieke Van Der Veen:

Hallo Laura en Henri,
    Helaas heb ik jullie verslagen niet kunnen ontvangen.
    Alleen de eerste en deze.
    Mijn computer deed niets meer.
    Ik hoop van harte dat jullie een fijne vakantie hebben gehad, maar als je zo'n prachtige reis maakt kan het bijna niet anders.
    Dat jullie opzien tegen weer terug te zijn kan ik me voorstellen.
    Aan de ene kant wil je graag weer naar huis maar er zal ook weer genoeg op jullie af komen wat misschien niet altijd even plezierig zal zijn.
    Ik wens jullie een goede thuisreis en hartelijke groeten van
    Mieke