Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Laura en Henri Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Rome

Door: henri

Blijf op de hoogte en volg Laura en Henri

11 Juni 2010 | Italië, Rome

Rome,
Lieve allemaal.
Rome hebben we vanmorgen achter ons gelaten. Op zondag 6 juni vertrokken we vanuit Cinques Terres. Daar begon het net een beetje warm te worden: zo'n 23 a 25 graden. In Rome steeg het kwik aanmerkelijker. Zeg maar rond de dertig. Wel warm. Het was bij elkaar een uurtje of 7 rijden vanaf CT en rond een uur of 5 stonden we op de Flaminia camping. Deze zeer luxe camping staat binnen de ringweg van Rome en het metrostation ligt 5 minuten lopen. Het sanitair was supermooi met wc-brillen die eerst zo'n pstpst-geluid maakte om de bril schoon te spuiten. Nou ja; wel schoon.
De eerste dag werd o.l.v. een gids besteed om het Collseum, Patinio en Forum Romanum te verkennen. Prachtig en indrukwekkend. We kwamen er dus achter dat hier in dit Collseum zo'n miljoen mensen om zeep zijn gebracht voor de lol van de inwoners van Rome. Brood en spelen moesten er komen in het jaar 80 AD (ongeveer) toen de keizer merkten dat zijn volk zat te morren.In 8 jaar tijd werd het stadion gebouwd en er waren per dag verschillende voorstellingen. Publieke executies van christenen, joden, criminelen en anderen. Geen snelle dood want de mensen moesten worden vermaakt. Dus geen relgieuze dodingen zoals Machu Pizzu, Maya's enz. Gewoon voor de lol van de mensen. Jullie kunnen je voorstellen dat we hier met een giga onderbuikgevoel uit vandaan gingen. De georganiseerde dood tbv het volk. en dat vele honderden jaren achter elkaar: Lekkere mensen zijn we.
De rest van de dag nog naar Trevifontein, Spaanse trappen enz. Bekaf op de camping terug
Tweede dag eerst maar op de camping in het zwembad en om een uur of vier Rome in. Kwartiertje met de metro en vervolgens naar een kerk van de Capucijner monniken die in een crypte een museum hadden ingericht van de overblijfslele van zo'n 4000 overleden Capucijners: super macaber: Wij waren zoals u nu bent en u wordt zoals wij nu zijn was de spreuk in de crypte. Verder naar het presidentieel paleis, gelegen op de hoogste heuvel van Rome met zicht op de st.Pieter en weer naar beneden naar het Pantheon. Tussendoor nog een kerk gebouwd door Bernini (de bouwer van de st.Pieter). Het Pantheon was eerst een heidense tempel (100 AD), maar verbouwd tot katholieke kerk en daarom gespaard gebleven van de sloop. Heel bijzonder. Verder naar een groot plein (naam vergeten), maar het was vroeger een stadion en dat was nog te zien hoe de paleizen en gebouwen gegroupeerd stonden. Plein met vermaak zoals op de Dam en op Leidse plein. Gezellig. Langs de Tiber gelopen (kades stonken naar pis en poep van mensen) en vervolgens naar Mausoleum van Nero en Caligula en nog een stuk of wat van deze bekende jongens. Gegeten in een gezellig restautant (op straat natuurlijk) en 's avonds weer om 11 uur op de camping. Alweer moei. Woensdag naar Vaticaan. Konden de Pieter niet in want de paus had zijn wekelijkse verschijning. Dat maar afgewacht en jawel, na een uutyje kwam hij in zijn mobiel het plein op en sprak het volk toe. Daarna wij naar het Vaticaans museum. Overweldigende verzameling van kunst. Zodanig dat het pronkjuweel, de Sixtijnse kapel, gewoon wel mooi bleek te zijn. Te veel indrukken gehad. Daarna de St.Pieter in: we waren goedgekeurd door de kledingcommissie. Kerk gebouwd op graf van Petrus en kolossaal is een redelijke uitdrukking. Niet alleen dat, maar ook een compleet museum. Wat te denken van de Pieta van Michelangelo om maar eens te noemen. Terug naar de camping: uitgewoond want je krijgt wel stalpoten van zo'n dagje lopen.
Donderdag(vandaag) caravan ingepakt en op gemak gegeten en koffie. Om elf uur van de camping richting Pompei vertrokken. aren we om half vier. Onderweg was het 36 graden. Wel een beetje warm.
Morgen eerst maar eens een dagje zwemmen aan de kust in de buurt van Amalfi.

• 11 Juni 2010 - 12:35

Berna:

wat een indrukken....prachtig...

bah rare mensen...ze doden voor de lol...ze laten stank achter......dan laat de paus jullie wachten...moet je nog doen aan kledingvoorschriften..hahaha

maar blijft ROME moet je een keer hebben gezien..(ben dr nog niet geweest hoor...)

veel plezier in Pompei...

(leuk hoor om verhaal te lezen...)

• 12 Juni 2010 - 12:08

Tryntsje En Wolter:

Fantastisch wat kunnen jullie mooi vertellen wij leren hier van...geschiedenis waren Jan en jij goed in he...

• 12 Juni 2010 - 21:32

Ineke:

Zo te zien op de foto's genieten jullie volop.
    Ook al is het vermoeiend !

• 13 Juni 2010 - 11:03

Marianne:

Nog maar net een week op reis, en al zoveel indrukken opdoen. Geweldig jullie verhaal, halen we ook onze geschiedenis weer eens op. Geniet ervan.
    Zo reizen we ook een beetje mee.

• 13 Juni 2010 - 11:13

Erna:

Rare jongens die Romeinen!! Kloppen die strips van Asterix en Obelyx toch. Lekker temperatuurtje bij jullie, het is hier vandaag maar 18 graden, ben heel erg nieuwsgierig hoe Pompeï er uit ziet.

liefs en veel plezier

• 13 Juni 2010 - 18:30

Marielle:

wat een prachtige gebouwen!!jullie zien er al lekker bruin uit.
    geen foto van de paus gescoord?? hihi.....

liefs Jac,Mar en de meiden.

• 14 Juni 2010 - 09:50

Piet En Ria Clowting:

wat machtig jullie verslag en mooie foto,s!!alles begint weer te kriebelen en op mijn net vlies te komen.lekker genieten jullie.D.v.d.m.is goed verlopen,was erg gezellig en goed gegaan,Piet en ria

• 14 Juni 2010 - 11:26

Ina:

En Hen je weet het he. Obelix zei het al rare jongens die Romeinen. Zijn zelf net terug uit Schotland, prachtig land. Beter weer als in Nederland gehad, Slechts 1 regenbui op ons nek tijdens het wandelen. zaten weer prachtig midden in de natuur. groetjes Harry en Ina veel mooi weer.

• 14 Juni 2010 - 13:44

Roeland En Suzan:

Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit. Zijn jullie al los van alles in Nederland??
    Hier gaat alles prima, hoewel .... een beetje echt lekker weer zou wel eens welkom zijn. (wat een gezeur he?)

liefs Roeland en Suzan